Innovation inden for flyforsinkelse: Nu kan du få pengene med det samme

Siden 2014 hvor reglerne om flyforsinkelse trådte i kraft, er en lang række selskaber sprunget op.

De hjælper dig alle med at kræve din retmæssige kompensation efter flyforsinkelse.

Indtil nu har de forskellige selskaber dog haft svært ved at differentiere sig fra hinanden. De leverer alle sammen den samme generiske ydelse – og når det er tilfældet, bliver den eneste måde at differentiere sig hurtigt pris.

Nu har nye spillere midlertidigt bragt innovation ind på markedet. Her er nogle af måderne, flyforsinkelsesselskaberne differentierer sig på:

  • Få dine penge udbetalt med det samme: Hvis du har været forsinket med et af de selskaber, der ikke forhaler processen (fx SAS) kan du få din kompensation udbetalt med det samme; en bagvedliggende forsikringsordning beskytter selskabet, hvis kravet ikke gennemføres
  • Scan din e-mailindbakke for alle flybilletter købt de sidste mange år og få automatisk tjekket, om der ligger penge på bordet, du ikke har indsamlet endnu
  • Få concierge-service i lufthavnen og hjælp til at booke et andet fly i det øjeblik du finder ud af, at dit fly er forsinket eller aflyst

Du kan se en oversigt over de nye selskaber og deres metoder på BilligeFlybilletter.dk.

SAS, Norwegian og … RyanAir i front

Danske AirHelp – der er den største spiller inden for erstatning for flyforsinkelse – har lavet et scoreboard over alle flyselskaber I deres verden. Faktorerne er blandt andet hvor punktlige selskaberne er, og hvor hurtige de er til at udbetale den compensation, de skylder.

Norwegian topper lige nu listen over de bedste selskaber efterfulgt af skandinaviske SAS. Til manges overraskelse RyanAir.

RyanAir vinder ikke på hurtig udbetaling af kompensationen – som du kan forestille dig, gør det irske lavprisselskab hvad de kan for at slippe for at betale – men de er til gengæld Europas mest punktlige flyselskab. Når du flyver med RyanAir har du den mindste risiko for at blive forsinket. Til gengæld er risikoen meget høj med selskaber som Primera Air, Vueling og Turkish Airlines, hvor en større undersøgelse fra 2017 viser, at op imod 3 % af deres flyvninger er forsinket i mere end 3 timer (der udløser den famøse compensation).